Kinderen

dOFt - Dummies

Dummies

DUMMIES is relevant, herkenbaar en toont op een speelse manier de absurditeit van onze gewoontes. De bewegingstaal van de dummies is indrukwekkend door het snelle, acrobatische partnerwerk en de fysieke risico’s. Ze geven ons een aparte kijk op wat wij als ‘normaal’ beschouwen. Een toegankelijke en humoristische dansvoorstelling waarbij drie dummies de klungeligheid van onze doe-het-zelf-maatschappij laten zien.

Over de ongeschreven regels van onze doe-het-zelf-maatschappij

Ons sociaal leven zit vol ongeschreven regels. In de rij staan als je wacht, trakteren als je jarig bent, ‘gezondheid’ zeggen als iemand niest… Het lijkt allemaal vanzelfsprekend. In DUMMIES zien we drie individuen die deze regels niet kennen, maar wel terecht komen in situaties waar ze nuttig kunnen zijn. Enkel hun instinct rest nog. En dat zou wel eens voor grappige, maar pijnlijke situaties kunnen zorgen… Ze hebben evenveel kans om elkaar te begrijpen. Of botsen ze juist in hun onwetendheid? 

“DUMMIES is eigentijds, zorgvuldig, doordacht en mathematisch van vorm. Maar geplaatst in een context met voor iedereen herkenbare elementen. 

Piet weet hierdoor zijn publiek een entree te verschaffen om de abstractie van een kunstvorm als dans associatief en persoonlijk te ervaren.” - Annette Embrechts, recensente Volkskrant 

“Piet creëert in DUMMIES een fris, eigen, fysiek vocabulair waarin hij acrobatiek, expressieve beweging en gevoel voor humor tot één geheel mengt.” – Heleen Volman, voormalig artistiek leider Dansbrabant  

Concept & choreografie: Piet Van Dycke

Voorstelling voor 8 tot 14 jaar.

Dans & spel: Julia Van Rooijen, Georgia Begbie, Piet Van Dycke 
Eindregie & muziek: Jonas Vermeulen
Scenografie: Menno Boerdam
Vooronderzoek: Diarmuid Armstrong, Laetitia Janssens, Seppe Bauters  
Dramaturgisch advies: Marie Peeters
Productie: Collectief dOFt
Coproductie: HET LAB Hasselt
Productieleiding: Sam Cunningham
Techniek: Daan tytgat, Maarten Brants, Anton Spiessens
Verkoop & spreiding: Martine Van Autrijve, Koortzz

Met dank aan: deRUIMTE, 30CC en PLAN

Naverwerkende DUMMIES-workshop rond acrobatie via dOFt is mogelijk.

Eerste reacties van het testpubliek bij schoolvoorstellingen :

  • Dummies is een voorstelling die onze leerlingen uitdaagde om (opnieuw) anders naar de wereld te kijken, zonder vastgelegde regels. Heel fijn om te zien hoe ze genoten van de speelsheid en het experiment van de dansers. Een opgerolde mat kan evengoed een katapult zijn, een stoel werd op allerlei manieren gedraaid en gekeerd en nagedaan. In hun dagdagelijkse tienerwereld zijn jongeren die speelsheid wat kwijt en is hier vaak weinig ruimte voor.
  • Als leerkracht zag ik meteen heel veel mogelijkheden om de voorstelling zelf verder te verwerken: een filosofisch gesprek rond sociaal comformisme, een workshop theater/dans waar we zelf objecten herdefiniëren en/of er nieuwe spelletjes mee bedenken, een sessie rond acrobatie (want de trucks uit de voorstelling maakte veel indruk!), contextualiseren van het theater- en danslandschap en dat dat veel minder in hokjes zit dan veel jongeren denken,... Ook bij heel wat leerlingen begon het duidelijk te kriebelen en inspireerde de voorstelling. 
  • Het nagesprek achteraf met de makers was een grote meerwaarde voor de groep. Ze kregen de opdracht mee om 3 dingen te onthouden die ze leuk, grappig of raar vonden en wisten dat we hier daarna over gingen praten. Daardoor observeerde ze de voorstelling echt en werd hun blik nadien ook veruimd door elkaars ervaringen en gedachten te horen. 
  • De leerlingen probeerden achteraf aan vrienden uit te leggen wat ze zagen: "het was niet echt theater, maar ook niet echt dans en ook niet echt acrobatie. Het was echt cool." 


Foto's

Media

Agenda